După părerea mea, poezia... Mnu.
În opinia mea, ceea ce Blaga vrea să evidențieze es.. Nu, nici așa…
Consider că filozofia blagiană…, oh, sună tâmpit, sună ca un text argumentativ. Să le ia naiba de texte argumentative și de conectori și de argumente și de tot!
Părerea mea este că… Băi dar da-o-n-colo de treabă. Părerea mea-i la fel de anemică, de infirmă ca un bătrân nefericit ce-și târăște existența într-un scaun cu rotile…
…umila mea opinie pe care oricum nimeni nu mi-a cerut-o și nimeni n-o așteaptă, este necesară doar fiindcă dă bine la eseu și la BAC… Apăi ce dracu, biata mea părere, din ditamai eseul de nu știu câte pagini, se găsește la sfârșit, scofâlcită, într-un amărât de paragraf înghesuit printre rânduri, ca să aibe loc alde Manolescu și restul criticilor să-și lăfăie cuvintele în eseul MEU care nu este al meu oricum, așa că, vă-ntreb, sau mă-ntreb, de ce în schemuța idioată a eseului – pe care abia aștept s-o calc în picioare, s-o terfelesc pentru că ani de-a rândul mi-a terfelit și ea mie gândirea și mi-a sugrumat toate ideile… dar asta după ce mă văd cu BAC-ul luat-  mi se mai cere și opinia… ? Cre-că numai așa…din bun simț pentru dintr-ăștia ca mine care au și ei ceva de spus…

Știți cum mi-aș începe eseul? Mulțumindu-i în gând lui Blaga pentru genialitatea sa, întâi, ș-apoi mi-aș lăsa cuvintele bete și-mpleticite de-atâta poezie să curgă sub forma asta: Ei bine, Blaga, mi-aș dori să pot și eu, asemeni ție, care atât de mândru ți-așterni sinele la început de poezie, și grăiești c-un dulce emfatism cum tu… tu nu strivești corola de minuni a lumii… Să mă las așa să gust din dulcea și misterioasa simfonie a lumii. Să nu fiu și eu asemeni celorlalți, să sugurum tainele ascunsului, ci să fiu asemeni ție, să sporesc a lumii taină… A nu strivi corola de minuni a lumii este cel mai eroic act de credință și de acceptare a tainei Universului. Cel puțin, în asta constă umila mea părere. A nu strivi corola de minuni a lumii înseamnă să nu strivești minunea divină. În astă lume, suntem cu totul părăsiți de Dumnezeu, dar, parafrazându-l pe Steinhardt, această părăsire este totododată semnul suprem al existenței ș-al dragostei lui Dumnezeu. El se retrage ca un gentleman -ne aduce pe pământ ș-apoi, făcând o plecăciune, se ridică, își pune pălăria și pleacă, fără să ceară vreo răsplată, ci poate…doar să ne-amintim de El- în chip absolut, lăsându-ne deplina îndrăzneală a actului nostru de credință. Ce-are a face cu corola de minuni a lumii? Păi are. Corola de minuni a lumii e Dumnezeu și tainele sale. Nu sugruma tainele scăldate în întunericul neștiinței, ci iubește-le… iubește ca și Blaga, și flori și ochi și buze și morminte…
Nu căuta cu a ta gândire să ucizi…
florile, nu căta ca un bezmetic să deslușești tu tainele naturii, nici frumusețea ce zace într-o plăpândă floare, dar lăsat de Dumnezeu ca simbol al purității ș-al prospețimii…
…nici ochii nu-i întuneca vrând să le descoperi taina, sfârtecându-i, pătrunzându-le ascunsul…
…nici de pe buze nu-ncerca să smulgi tu adevărul, să-l furi, să-l culci în mintea ta ș-apoi să-l lași fără suflare sugrumat de alte și alte gânduri… căci ce-i gândirea decât o breaslă de gânduri ce se nasc și pier și se omoară între ele?… si ce-i altceva decât o anarhie ș-un genocid al gândurilor asupra altor gânduri?
…și mai ales… în morminte zace darul dureros al morții, care-i dat de Dumnezeu așa cum ți-e dată și viața… și nu gândi că moartea-i suferință… căci de la Dumnezeu vine să te purifice ca tot Dumnezeu te mângâie apoi…
Iar, lumina… S-ar putea să fie vorba de Lumina Divină, prima pe care a lăsat-o Dumnezeu pe pământ. Lumina poetului este Lumina Divină, e cea a sfântului mister, cea care preschimbă neînțelesurile în neînțelesuri și mai mari… dar numai sub ochii săi, care acceptă cu seninătate ca lumea nu-i decât o suită de simboluri, de mistere, de taine, care înțelege că revelația adevărului se naște în toiul detașării de tot și de toate, dar mai ales vine în urma înțelegerii că prin Lumina Adevărată, care aparent sporește bezna, lăsând intactă  corola de minuni a lumii, prin ea, prin credința în ea, adevărul se va ivi.
Iartă-mă, Blaga, dacă tu nu asta ai vrut să spui prin poezia ta. Iartă-mă c-atât e tot ce pot să înțeleg acum. Dar tu ești cel ce spune că Dumnezeu a făcut lumea din bucuria de a face-o, și tot tu, la rândul tău, te bucuri de bucuria Lui, iubind și flori și ochi și buze și morminte, și mulțumindu-te să nu-I strivești corola de minuni a lumii.

635781

2 thoughts on “Aş vrea să nu strivesc nici eu corola de minuni a lumii

Leave a Reply

