Aseară m-am tot foit pe-o parte și pe cealaltă pân’ s-adorm… Parcă era patul prea mare și prea gol, și oricât de grea mi-era singurătatea, tot nu-i dădea nimeni dreptul să se lăfăie în ditamai spațiul. M-am făcut mică într-un colțișor trist și simții deodată că m-apucă dragul de mine, mi-am luat sufletul în brațe,  l-am mângâiat,  și i-am șoptit zic: las’ că ți-o veni și ție vremea. Țineam sub pleoape un întreg univers de lumini, întâmplări, oameni, „dacă-uri” înmuiate-n regret …Mi-am amintit că printr-a noua, m-am întâlnit cu un tip nițel mai filozof așa. Era o iarnă cumplită și ne plimbam prin parc, când deodată, mă întreabă: Cătă, ce înseamnă pentru tine fericirea? Eh ș-atunci, s-a produs în mintea mea  un scurt circuit, s-a lăsat o beznă deplină, gândurile zăceau arse iar capacitatea mea de a da un răspuns coerent mi-a apărut un act de eroism care cerea o voință uriașă. Mă fâstâceam și mă rușinasem într-atât, nu știu de ce, că mă rugam în sinea mea să-mi iasă naibii pe gură un răspuns încât să nu zică, Doamne ferește, băiatul ăsta din fața mea că-s vreo proastă. Ce naiba, n-am reușit decât să-i zic că nu știu ce-i aia fericire, ca și cum un sentiment ca asta venea din alte orizonturi și nu toți aveau onoarea de a-l simți. A doua zi ajung la liceu și profa de literatură făcuse bilețele cu teme, pe care trebuia să le extragem. Iau bilețelul și văd: fericirea. Am zâmbit strâmb. Azi dacă ar mai fi în fața mea i-aș zice că n-am mai aflat prea multe despre fericire, dar am măcar certitudinea că am învățat s-o construiesc în mine. Și atâta timp cât un om își dă seama că fericirea e în el, abia atunci va putea da din fericirea lui și altuia. Când iubește.

Ei, de asta zic eu atât că fericirea nu trebuie căutată în exterior, că nu-ți bate la ușă și vai! ce bucurie că s-a topit în tine. Prostii! Ce faci în nopți ca astea, când te pomenești singur și știi că toți își văd de viețile și de fericirile lor? Ori îți blestemi singurătatea,  ori, adormi ghemuit, cu picioarele strânse la piept şi mâinile încrucișate,  în semn că întregul tău corp îți protejează sufletul îngenuncheat… Nu pot și nici nu vreau să-mi leg fericirea de lucruri care nu-s pentru totdeauna: de oameni care vin și pleacă, de iubiri trecătoare, de speranțe deșarte, de visuri iluzorii sau pur și simplu de orice care nu e menit să dureze.

Păi mă,  tu n-ai siguranța zilei de mâine,  darămite de-a fericirii tale într-un om, care azi poate-i cu totul al tău și mâine ia-l de unde nu-i!
Știi ce mi-a zis soră-mea odată?  Îndrăgostește-te, da’ nu nebunește.  Și nici nu-ți da tot sufletul cuiva! Niciodată! Păstrează acolo o particică numai a ta, s-o ții doar pentru tine, ca să știi că poți oricând s-o iei de la capăt.  Și mi-a mai spus aşa: că până și cea mai verificată încredere poate fi sfărâmată într-o singură clipă de neatenție, că oamenii te surprind și după ani de zile în care mergi la pas cu ei legată la ochi, oarbă de-atâta credință. Am crezut-o când mi-a spus asta. Am crezut-o fiindcă o pățisem.
Păi până acu’ vreun an, aveam și eu suflet de Harap-Alb în statut de neofit. Până a apărut spânul la mine-n viață și m-a inițiat într-ale vieții.   Eu credeam că atunci când iubești un om, n-ai cum să-l faci să sufere. Și cu atât mai mult nu-l trădezi, n-ai cum să calci pe sufletul unui om pe care-l iubești, să strici încrederea așa cum strică valul un castel construit prea aproape de apă. Nu puteam să concep asta, eu!, eu care nu puteam să-l fur nici măcar pe șoferul de la autobuz când uita să-mi ia banii pe drum. Când pentru prima dată un prieten mi-a terfelit încrederea, am știut că viața omului e concepută ca să fie un bildungsroman,  că totul e un drum al devenirii spirituale și că oricât de nefastă e apariția spânului în viața omului, e pur şi simplu necesară, şi că oricât de harapalbian e sufletul unui om, acesta trebuie să învețe durerea, trădarea și cu mâinile goale și sufletul pustiit s-o ia de la capăt.
image

Leave a Reply

